Introduction مقدمة

Pulses are a significant wellspring of sustenance for billions of individuals around the planet. Pulses and cereal grains have comparative absolute carb, fat, niacin, riboflavin, thiamine and nutrient B6 substance. Nonetheless, pulses has higher protein, folate, iron, magnesium, potassium and zinc content that grains. Pulses are the consumable seeds of plants in the vegetable family. 

Pulses are one of the important food crops globally due to higher protein content. Pulses are an important group of crops in India, which is also responsible for yielding large financial gains by amounting for a large part of the exports. Pulses are the major sources of protein in the diet. Of all categories of people pulses form an integral part of the Indian diet, providing much needed protein to the carbohydrate rich diet. India is the largest producer of pulses in the world . Pulses are 20 to 25 per cent protein by weight which is double the protein content of wheat and three times that of rice.

البقول هي مصدر مهم لقوت مليارات الأفراد حول العالم. تحتوي البقول والحبوب على الكربوهيدرات المطلقة والدهون والنياسين والريبوفلافين والثيامين والمواد المغذية B6. ومع ذلك ، تحتوي البقول على نسبة أعلى من البروتين والفولات والحديد والمغنيسيوم والبوتاسيوم والزنك التي تحتوي عليها الحبوب. البقول هي البذور المستهلكة للنباتات في عائلة الخضروات.

تعتبر البقول من أهم المحاصيل الغذائية على مستوى العالم بسبب محتواها العالي من البروتين. البقول هي مجموعة مهمة من المحاصيل في الهند ، وهي مسؤولة أيضًا عن تحقيق مكاسب مالية كبيرة من خلال زيادة جزء كبير من الصادرات. البقول هي المصادر الرئيسية للبروتين في النظام الغذائي. من بين جميع فئات الناس ، تشكل البقول جزءًا لا يتجزأ من النظام الغذائي الهندي ، حيث توفر البروتين الذي تشتد الحاجة إليه للنظام الغذائي الغني بالكربوهيدرات. الهند هي أكبر منتج للبقول في العالم. البقول من 20 إلى 25 في المائة من البروتين من حيث الوزن ، وهو ضعف محتوى البروتين في القمح وثلاثة أضعاف محتوى الأرز.

TYPES الأنواع

1 - Lentils عدس

Lentils have a place with the vegetable family. They take after a small bean, fill in cases, and come in red, earthy colored, dark, and green assortments. They additionally contain significant degrees of protein and fiber.

Lentils are generally fast and simple to get ready, and their ease makes them an open type of excellent protein for some individuals around the planet. 

Lentils are a plentiful source of fiber, folic acid, and potassium. These nutrients all support heart health. Lentils add essential vitamins, minerals, and fiber to the diet. They also provide protein and are an excellent replacement for meat in meals.

The lentils is an edible legume. It is an annual plant known for its lens-shaped seeds.

العدس له مكان مع عائلة الخضار. يأخذون حبة صغيرة ، ويملأون الصناديق ، ويأتون بتشكيلات حمراء ، ترابية ، داكنة ، وخضراء. بالإضافة إلى أنها تحتوي على درجات كبيرة من البروتين والألياف.

يعد العدس سريعًا وبسيطًا للاستعداد ، وسهولته تجعله نوعًا مفتوحًا من البروتين الممتاز لبعض الأفراد في جميع أنحاء الكوكب.

العدس مصدر وفير للألياف وحمض الفوليك والبوتاسيوم. كل هذه العناصر الغذائية تدعم صحة القلب. يضيف العدس الفيتامينات والمعادن والألياف الأساسية للنظام الغذائي. كما أنها توفر البروتين وهي بديل ممتاز للحوم في الوجبات.

العدس من البقوليات الصالحة للأكل. إنه نبات سنوي معروف ببذوره على شكل عدسة.

2 - Chickpeas حمص

Chickpeas, otherwise called garbanzo beans, are important for the vegetable family. While they have become more well known as of late, chickpeas have been filled in Middle Eastern nations for millennia. Their nutty taste and grainy surface matches well with a few different food sources and fixings. 

The nutrients in chickpeas may also help prevent a number of health conditions. Chickpeas can play a role in a healthful diabetes meal plan. Chickpeas can all contribute to healthy bone structure and strength. Fiber helps keep the digestive tract healthy and promotes regularity. Chickpeas are a good source of fiber. Using chickpeas to replace some or all of the meat in soups and stews.

الحمص ، المعروف أيضًا باسم حبوب الحمص ، مهم لعائلة الخضار. بينما أصبحوا أكثر شهرة مؤخرًا ، تم حشو الحمص في دول الشرق الأوسط لآلاف السنين. يتطابق مذاقها البندق وسطحها المحبب جيدًا مع بعض مصادر الطعام المختلفة والمثبتات.

قد تساعد العناصر الغذائية الموجودة في الحمص أيضًا في منع عدد من الحالات الصحية. يمكن أن يلعب الحمص دورًا في خطة وجبات صحية لمرض السكري. يمكن أن يساهم الحمص في تكوين بنية عظام صحية وقوتها. تساعد الألياف في الحفاظ على صحة الجهاز الهضمي وتعزز الانتظام. الحمص مصدر جيد للألياف. استخدام الحمص لاستبدال بعض أو كل اللحوم في الحساء واليخنات.